"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 20 oktober 2011

Axveronika, Veronica spicata

Axveronikan är perenn. Blommorna sitter i axlika klasar i toppen av stjälken. Axveronikan har alltid motsatta blad med grunt naggade bladkanter.
Den finns i färgerna blå, vit och rosa. Min har en underbar blå färg!
Höjd: 25-70 cm beroende på sort. Min är ca 70 cm hög.
Blommar: juli-aug
Läge: sol, torra väldränerade jordar.

En härlig blå färg har denna!

Närbild!

Fröställning och frö


Såråd: Så inne i  mars-april, täck fröerna tunt med jord.
Jag gjorde det enkelt för mig: Sådde i januari, sådden fick stå inne ett dygn. Sen ställde jag ut sådden i kylan och den grodde sen när värmen kom. Tänk på att ha koll på sådden så vårsolen inte torkar ut den!

2 kommentarer:

  1. Hej jag har vart på fröbytar kväll och ett kuvert med blå Veronica men inget om när man skulle så eller vad det var för sorts veronica så jag testar hälften av fröerna med utsättning och hälften sår jag enligt dina instruktioner...
    Kul att jag hittade hit....
    Glad vår på dig...

    SvaraRadera
  2. Har precis skördat axen med förhoppningsvis fröer ifrån två olika veronikor ...tack för såråd ! Blir spännande att prova i vår :)
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.