"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 29 november 2009

Kranskrage, Chrysanthemum coronarium

Kranskrage är en lättodlad och tacksam sommarblomma.
Vacker och hållbar snittblomma, särskilt om man tar bort alla blad som kommer under vatten i vasen.
Höjd: ca 80 cm
Blommar: juli-sept
Läge: sol, trivs bäst på välgödslad trädgårdsjord och tål en del torka.



Överblommade kranskragar. Den till höger har nu mogna frön!

Såråd: Direktså i april-maj. Lägg ett tunt lager jord över frö.

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag undrar en sak (kanske är det oehört korkat men..) Jo.. hur många frön ska man så? ett eller flera tillsammans??

    Tack på förhand

    SvaraRadera
  2. Jag brukar strö ut fröerna på jorden. Jag strör ut flera fröer. Jag försöker se till så det inte blir för tätt. Skulle många gro kan man ta bort en del så det inte blir för trång! Man kan också så dom i en kruka som får stå ute. Då har man lite mer koll på det som kommer upp. Sen när dom grott och växt till sig planterar man ut så många som man vill ha i rabatten.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.