"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 3 oktober 2011

Dagöga 'Summer Sun', Heliopsis helianthoides

Dagöga 'Summer Sun' är perenn. Den blommar med dubbla guldgula solrosliknande blommor.
Den står bra utan stöd.
Höjd: 100-130 cm
Blommar: juli-okt
Läge: sol, väldränerat




Såråd: Så inne i feb, täck frö med ett tunt lager jord, gror det inte på 3-4 veckor ställ ut sådden. Jag gjorde det enkelt för mig och sådde och ställde ut sådden efter ett dygn inne. Sådden fick sen stå kvar ute och grodde när vårvärmen kom. Tänk på att passa den så den inte torkar när värmen kommer.

4 kommentarer:

  1. En riktig liten solstråle. :)

    SvaraRadera
  2. Så underbar. Kan man skriva upp sig för frö redan nu?
    Isåfall maila mig när det finns;)
    fia_eng(a)hotmail.com
    byt (a) till snabel a.
    Och såtips också. Menar du att den fick stå kvar ute helt och hållet sen?
    Kram/Fia.

    SvaraRadera
  3. Livsnjutaren....jag skriver upp dig för frö och mailar dig när jag är färdig med frösorterandet och portionerandet. Jag hoppas att det ska vara klart i mitten eller slutet av oktober.
    Ja sådden fick stå kvar ute och sen grodde dom på våren när värmen kom. Jag har skrivit till det nu i såråden!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag äntligen hittat den perfekta bloggen!

    Har en kolloträdgård sedan 3 somrar nu och denna säsong har mitt blomsterintresse vaknat. Trädgården är fylld av växter jag inte vet namnet på och här har jag redan fått en massa svar. Har också hittat namn på växter och blommor jag sett i andras trädgårdar och som jag gärna skulle vilja ha.

    Till dej återkommer jag, här finns massor för mej att lära!

    Lena

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.