"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 5 november 2009

Rosenvial, Lathyrus latifolius

Rosenvialen ser ut som en luktärt men är perenn och doftar inte. Finns i färgerna rosa, röd och vit.
Tänk på att plocka bort överblommande blommor annars sätter den fröskidor och slutar blomma. Den är vacker att plocka till buketter. Ju mer blommor man plockar desto mer blommar den.
Man får hjälpa den att klättra för annars lägger den sig gärna ner.
Den är svår att flytta pga att rötterna går djupt så plantera vialen där du vill ha den från början.
På hösten kan man ta bort det vissna. Det kommer upp nya skott nerifrån på våren.
Höjd: 150-200 cm
Blommar: juli-sept
Läge: sol-halvskugga, väldränerad, näringsrik, lucker jord.



                    
Fröskida.
Om du vill ha fröer så ska den först mogna lite till.

Såråd: Lägg fröerna i blöt 12 timmar före sådd. Täck med 1 cm jord. Långsamgroende...det kan ta 3-4 veckor.
Blommar året efter sådd.

2 kommentarer:

  1. Tack för det, jag har fått fröer från en arbetskompis och ska så dem. Försökte förra året men då blev det bara trådsmala långa skott som "försvann" när jag satte ut dem i trädgården. Jag gör ett nytt försök iår igen. Kanske att fjolårets skott kommer upp iår igen trotsallt. Spännande! /Brittis.

    SvaraRadera
  2. Mina har frösått sig själv och det på platser där dom platsar

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.