"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 22 november 2009

Hänglobelia, Lobelia erinus

Hänglobelia är en omtyckt sommarblomma för amplar och blomlådor.
Höjd: 35 cm
Blommar: juni-okt
Läge: sol-halvskugga.

Plockar man egna frön får man tänka på att de olika färgerna korsar sig med varandra (jag plockade frön från blå, rosa och vit hänglobelior ...de nya plantorna blev sen alla blå) och att många sorter är F1 hybrider så fröavkomman blir inte lika plantan man tagit fröerna från.



Frökapsel och frö

Såråd: Förkultiveras i mitten- slutet av feb, täck ej de små fröna med jord, är ljusgroende. Gror i 22-24 grader. Sen när det är dags för omskolning gör man det i "tussar".

Tips: När man sår hänglobelia så kan man blanda i frön från kantlobelian. Då får man den fylligare.

1 kommentar:

  1. Visst är lobelior underbara. Brukar så L. erinus `Riviera Blue Splash´och L. tenuior `Blue Wings´- de är båda ett-åriga och jättefina.
    Jag har på min bloggsida iasro.blogspot.com erbjudit dig en Blog-Award för jag tycker att din blogsida är väldigt trevlig och intressant.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.