"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 24 november 2009

Blå Bergvallmo, Meconopsis betonicifolia

Blå Bergvallmo är en underbart vacker perenn.
Höjd: 90 cm
Blommar: juni-juli
Läge: Väldränerad jord i halvskuggigt läge

Denna vackra vallmo har jag sått.


Egensådd Blå bergvallmo från frön jag fått, den har lite lila i sig

Lila Bergvallmo "Hensol Violet"

Småplantor

Såråd: Så dom inne i jan-feb, täck ej eller ev täck bara precis med lite jord, gror i rumstemp, när de kommit upp ställ svalt under natten eftersom rötterna utvecklas när det är svalt. Jag hade mina under lysrör på dagen och i kyskåp under natten. Vattna försiktigt så de inte dör av rotblöta. Se till så inte vatten kommer på bladrosetten. Skola om tidigt (när de har 3-4  blad). De har pålrot så man får vara lite försiktig.
Man kan även så i jan och ställa ut i kylan efter ett dygn inne. Sen får de gro när värmen kommer.

1 kommentar:

  1. Min absoluta älsklingsblomma! Min älsklings färg på blommor!! Har försökt och försökt att så med egna fröer men icke sa Nicke! De vill sig inte. Tycker att jag har testat alla råd jag fått. Ska prova en gång till - jag ger nämligen inte upp - och göra som du: kylskåp på nätterna. Håll tummarna!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.