"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 12 augusti 2010

Fingerört Sammets- "Monarch´s Velvet", Potentilla thurberi maorubens

Sammetsfingerört är en söt perenn som blommar med hallonröda blommor med mörk mitt.
Jag har läst att den kan behövas vintertäckas men jag har inte gjort detta och den har klarat vintern ändå!
Höjd: 40-60 cm
Blommar: juli-sept (min började blomma i aug)
Läge: sol, väldränerad jord.



Sammetfingerört i april

Såråd: Förodla inne i mars. Täck med ett tunt lager jord. Gror i 18-20 grader.

3 kommentarer:

  1. Den planten der er mer hardfør enn oppgitt. Jeg har den i Nord-Norge og den har overvintret godt og uten skader. Nå blomstrer den her hos meg :)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag har gett dig en ”award” på min blogg (www.inredaute.blogspot.com). Har förstått det som att det är ett kul sätt att sprida adresser till olika bloggar (själv skall man skicka ”awarden” vidare till sju andra bloggar som man gillar).

    Hälsningar / Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jag har också en sådan och den vintertäckes då inte... Jag är inte så mycket för att pjåska med plantorna, går det så går det annars går något annat!

    mvh louise

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.