"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 13 juni 2010

Viva Lack-, Primula cockburniana

Lackvivan blommar med en färgsprakande orange färg. Det brukar sägas att lackvivan tillhör biennerna (2-åringarna) men hos mig har den kommit tillbaka i flera år!
Höjd: 20-40 cm
Blommar: juni
Läge: odlas bäst i ett halvskuggigt läge, gärna vid en dammkant men det har jag inte min. Min står ganska torrt och soligt och än så länge har den trivs! Tyvärr har jag inte min kvar. Den dog för förra vintern.


Här växer den framför jättevallmon. Dom har samma färg!

Såråd: Jag har testat två olika sätt. Det ena är att så i jan och ställa ut sådden efter ett dygn inne. Det andra sättet är att så inne i feb. Både sätten funkade och vivan grodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.