"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 14 juni 2010

Stenfjärva, Mertensia pterocarpa

Stenfjärva har vackra blad och en lång blomning. Bladen liknar en liten hosta under det första stadiet. Blommar hela sommaren om man klipper ner den när den blir för hög och ser skräpig ut.
Himmelsblå blommor på blomställningar som liknar lungörtens.
Självsår sig lätt i grus men är inte invasiv.
Höjd: 30 cm
Blommar: från juni och hela sommaren
Läge: klarar alla lägen/alla jordar



Fröhus och frö

Såråd: Så inne i feb. Täck ej frö. Gror inom 3 veckor.

3 kommentarer:

  1. Denna skönhet fann jag i närheten av ett grustag, där vi skulle hämta sand. Jag tog med ett exemplar hem och har därefter fått flera, som jag kunnat dela med mig av. De är himmelskt vackra och vilken intensivt blå färg!
    Tack vare idogt sökande hamnade jag på Din sida och har nu äntligen fått reda på vad den heter. Tusen tack!
    Anita S.

    SvaraRadera
  2. Så vacker. Var får jag tag på frön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr finns inte min Stenfjärva kvar längre och jag har inga frön heller!

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.