"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 22 juni 2011

Aklejruta, Thalictrum aquilegiifolium

Aklejruta är en perenn med graciöst, grenigt växtsätt. Bladen påminner om aklejans blad men dom sitter glesare på aklejrutan. Den blommar med stora upprätta lilarosa blomsamlingar i stora luftiga blomkvastar. Den kan självså sig!
Fjärilarna tycker om den här växten men rådjuren håller sig ifrån den!
Troligen härdig i hela Sverige om jorden är väldränerad.
Växten är giftig!
Höjd: 100-150 cm
Blommar: juni-juli
Läge: Sol-halvskugga. Den klarar sig på de flesta jordar men trivs bäst i väldränerad lätt fuktad jord. Tål inte att stå fuktigt under vintern.



Såråd: Jag sådde min för några år sen. Jag sådde inne den 16 februari, täckte fröerna med lite jord och dom grodde den 6 mars. Jag har läst att dom kräver kallbehandling för att gro men mina grodde inne. Skulle det inte gro efter 3-4 veckor kan man ställa sådden i kylskåp eller ute i 2-4 veckor.

1 kommentar:

  1. Oh, så söt! Gillar verkligen färgen. Trevlig Midsommar önskar jag dig Irene
    Tjingeling

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.