"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 16 oktober 2011

Mjölkklocka, Campanula lactiflora

Mjölkklockan blommar med söta blommor. Det är en långlivad perenn med pålrötter. Kan var svår att flytta p.g.a den djupa pålroten.
Kan behöva bindas upp. Min står i en pallkrage och jag har inte hunnit binda upp den så den lägger sig över pallkragekanten.
Jag har läst att den gärna självsår sig där den trivs men jag har ingen erfarenhet av detta eftersom min är sådd i år.
Höjd: 100-150 cm
Blommar: juli-sept
Läge: Sol-halvskugga, trivs bäst i näringsrika lite fuktiga jordar


Såråd: Så inne i mitten av februari-mars. Dom är varmgroende. Kan även testa ute också.
Jag sådde min inne i feb och den hann blomma det första året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.