"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 17 december 2009

Pensé, Viola

Penséer är vårens violer. Dom är en av de första växterna som vi planterar ut på våren. Egentligen är den tvåårig men den används som ettårig. När jag tröttnat på dom i krukorna brukar jag sätta ut dom i rabatterna och de klara ofta vintrarna och dom blir som perenna då.
Penséerna klarar temperaturer på ner till ca -5 grader. De kan sloka något men reser sig snabbt igen.
Plocka bort vissna blommor efterhand för att förlänga blomningen. Vill du ha frön så sparar du några blomkapslar.
Höjd: 20-25 cm
Blommar: från början av maj och hela sommaren
Läge: sol-halvskugga, trivs inte i torka.


Pensé i mörk färg.


Egensådda penséer i sockerkaksformen. Har man ett parasoll som sitter mitt i bordet kan man trä sockerkaksformen över och blommorna sitter då i mitten.

Frökapsel. Den ska bli brum innan fröna i den är mogna.

När frökapseln är mogen öppnar den sig och där är fröerna!

Såråd: Så ytligt i jan-feb i vanlig rumstemperatur. Gror på ca 7-10 dagar. Man kan även så ute på hösten. Detta har jag ej testat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.