"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 8 oktober 2011

Praktsalvia, Salvia splendens

Praktsalvian är en ettårig salvia. Den finns i olika färger men jag har bara röd. Min heter 'Blaze of fire'.Den har en härligt röd färg!
Den blommar väldigt länge och ska tåla en del frost.
Man kan övervintra salvian svalt och frostfritt. Detta har jag inte testat.
Höjd: 30-60 cm hög beroende på sort. Min är ca 60 cm hög.
Blommar: Juli-okt
Läge: Sol, Näringsrik och väldränerad jord.

'Blaze of fire'

'Blaze of fire'

Såråd: Förkultiveras i mars-april. Täck inte de ljusgroende fröerna med jord. Tryck fröerna bara försiktigt mot jordytan. Gror i rumstemperatur 18-24 grader.
När småplantorna fått några bladpar toppa gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.