"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 7 februari 2010

Klockmalva, Abutilon

Klockmalvan är en söt blomma som man kan ha ute på sommaren men som måste övervintra inne. Jag har min på fönsterbrädan under vintern och den brukar bli lite risig men överlever. När våren kommer beskär jag den och planterar om i en större kruka. Det man tagit bort kan man använda som sticklingar.
Den kallas även för Blomsterlönn eller Rumslönn.
Höjd: ca 50 cm
Blommar: juni-okt
Läge: Trivs i soligt läge i bra jord, kräver mycket vatten och näring.


Såråd: Jag har inte sått min blomma men jag har läst att den ska vara lätt att odla upp från frö. Så ytligt i mars, gror efter 5-7 dagar i 20-24 grader. Plantan kan blomma samma år.

5 kommentarer:

  1. Jag köpte en stickling för några år sedan, och denna stammade jag upp och gjorde ett litet träd av. Den är nu runt 1,5 meter skulle jag tro, och övervintrar nära nollgradigt. Alla löven faller, men den repar sig snabbt på våren. Har inte tänkt på att ta egna sticklingar, men ska prova till våren.

    SvaraRadera
  2. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄlskar Blomsterlönn! Har en tomatröd och en gul - om den överlevt!! - och skulle gärna köpa en vit stickling av dig om vill. Har funderat på och så några frön men det har aldrig blivit av. Av någon konstig anledning blir aldrig mina så där stora som man kan se hos andra, står och stampar på samma fläck med lite blommor som kommer och går. Skulle vara roligt att ha riktiga praktexemplar!

    SvaraRadera
  3. Lätta fröer gillar jag..
    Vacker den är.
    Tack för tipset
    Annika

    SvaraRadera
  4. Ia-Maria...min är tyvärr inte vit. Den är gul..det är fotot som luras lite! / Irene

    SvaraRadera
  5. Min Blomster lönn har jag i en stor kruka - där samsas både en ceris och en gul och den "gula" ger också en del grenar vita blommor.
    Hoppas den nu överlevt....

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.