"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 15 mars 2010

Lejongapsranka, Lophospermum erubescens

Lejongapsrankan odlas som en ettårig klättrare/ampelväxt. Den har fina klockformade blommor.
Kan övervintras i ett frostfritt uterum eller växtrum men detta har jag ej testat!
Kallas också för varggap.
Höjd: 300 cm
Blommar: juli-okt (min blommar som finast nu i mitten av sept.)
Läge: sol



Lejongapsranka den 15 mars -10, sådd 13 feb.

Frö

Såråd: Förkultiveras i mitten av feb. Så fröna på ytan, ingen jord över.
År 2010 sådde jag den 13/2. Den grodde den 22/2.

11 kommentarer:

  1. Halloj!

    Jag är lite småtokigt i allt som klättrar och hänger! Jag har tyvärr inte möjlighet att fröså så mycket här hemma, men i år ska jag hålla utkik efter en planta!

    Trevlig måndag!
    Caroline

    SvaraRadera
  2. Lejongapsrankan är fin!! Har två som jag har övervintrat frostfritt...Få se om de kommer igen ..såg att det var lite liv i den ena...

    SvaraRadera
  3. Sitter och googlar på växter och så hamnar jag hos dig Irene.
    Min fråga - Lejongapsranka - jag ska ju ha den utomhur. Trivs den i mycket sol eller ska den ha sol / skugga.
    Hur har du haft din placerad ?

    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  4. Det är första gången jag har sått den! Jag har inte haft den förut! Jag har planterat min i hammockklätterställningen. Den står i full sol!

    SvaraRadera
  5. Då gör jag så också.
    Tack för ditt svar.

    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  6. Ulla-Britt johansson17 juni 2010 kl. 16:52

    Hej!
    Jag googlade på lopospermum och vill tala om att jag idag inhandlade 3 st av denna underbara blomma. Örjanssons blommor i Vallberga har den och den är i full blom. Den är så underbart vacker att man häpnar. Den trivs oxå i ampel så den får hänga ner i långa rankor. Jag planterade mina i en jättestor kruka med en bambubåge i mitten. Tänkte låta den först klättra uppåt och sedan få hänga ner. Den är så smockfull med knoppar. Längtar efter att se alla knoppar slå ut. Lovar att skicka en bild så den är i blom

    SvaraRadera
  7. har köpt en lejongapsranka o läser att den ev. går att övervintra. ska man då klippa ner den när man tar in den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det är bäst att klippa ner den lite. Lycka till!

      Radera
  8. Så besviken på fröna i påsen från Impecta. Ynka tio st och tre har grott. Passade noga för jämn fuktighet och mitt i allt bara lade sig två av de grodda och vissnade ner.

    Varför ska det vara så några frön i en påse?

    SvaraRadera
  9. Hej är van odlare frösår mycket i vanliga fall, men (hittar) inga frön från min lejongapsranka, hjälp önskas tack Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplever det som att den inte ger så många fröhus/kapslar Få mognar till fröhus Hittade bara 3 på min Så det är nog så att man får ha lite tur Själv övervintrar jag min inne och har gjort i 4 år Nerklippt och ca 18 grader i mitt rum Lycka till/Susan

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.