"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 30 juni 2010

Borstnejlika "Sooty", Dianthus barbatus

Borstnejlikan "Sooty" är en riktigt mörk borstnejlika. Har även mörka blad.
Den är två-årig. Första året får den en bladrosett och andra året blommar den.
Höjd: 40-50 cm
Blommar: Juni-juli
Läge: Sol-halvskugga,





Frökapslar

Frökapsel och frö

Såråd: Jag sådde i januari och ställde ut sådden efter ett dygn inne. Sen fick den gro när värmen kom.
Man kan också så inne i  april-maj.
Blommar året efter sådd.

3 kommentarer:

  1. Är den tvåårig!!! Huppp! Jag som tycker det är lite besvärligt med tvååringar! Min blommar så fint i år, så jag vill absolut inte missa den nästa år!!!! Den är ju urtjusig, till och med innan den kommer i blom. Men, det kommer lite grönt vid stjälkarna, så de kanske blommar nästa år???
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Min Sooty har blomstret hver sommer i seks år nå. Jeg ser at den oppgis som to-årig "overalt", men hos meg oppfører den seg som staude. Nydelig nellik :)

    SvaraRadera
  3. Rita...Vad roligt att din Sooty är perenn! Det är första året som min blommar. Jag hoppas att min blir som din! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.