"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 2 november 2009

Blomstertobak, Nicotiana

Blomstertobak är en härlig ettårig blomma som finns i en mängd olika färger. Den blommar länge och doftar gott, särskilt på kvällen.
Höjd: 50-120 beroende på sort.
Blommar: Juni-sept
Läge: sol-halvskugga

Limefärgad

Blomstertobak "Tinkerbell"

                
                                            Frökapsel

                  
Frökapsel och frö

Såråd: Förkultivers i slutet av feb-mars, så på ytan eftersom fröna är ljusgroende, gror vid ca 20 grader, gror på 7-21 dagar.

Tips: Prova att övervintra blomstertobaken på samma sätt som pelargon. Jag har inte testat detta själv!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken bra sida där man kan få lite tips o råd när det gäller b.l.a sådd:-))
    Sådde tobaksblommor förra året skulle bli ca 80 plantor.....4 st blev det!!
    Har du något bra tips eller var det fel på fröna tro!
    Ute så självsår de ju sig hej vilt:-))Men man kanske vill ha lite olika sorter!!

    MVh Marie-Louise:-))

    SvaraRadera
  2. Jag fick en tobaksblomma ifjol och tog frö på hösten. Nu ska jag prova mig på att så fröerna.
    Tack för jättebra info.
    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  3. Har en limefärgad som jag sådde förra våren. Den har stått i kruka tillsammans med en salvia Victoria vars blå färg förstärkt limefärgen. I november blommade den fortfarande, då jag tog in den. Tänkte försöka övervintra salvian och kapade tobaken vid fötterna. Men nu i mellandagarna börjar helt plötsligt tobaken komma med nya blad. Och salvian lever bra även om den fått bladlöss. Spännande, eller hur?
    Helena

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Läser att den är en "half-hardy annuall" på en engelsk sida, så det kanske inte var så konstigt?
    Helena igen

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.