"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 8 maj 2010

Viva Viol- "Farfar", Primula pruhoniciana

Violvivan "Farfar" blommar med rödvioletta blommor. Den blommar länga och är mycket härdig:
Violvivan är en gammal favorit som man ofta ser i äldre trädgårdar.
Vivan bildar täta tuvor. Delning och omplantering görs bäst på våren, just efter blomningen så att en rejäl bladrosett hinner utvecklas innan vintern.
Höjd: 10-15 cm
Blommar: maj-juni
Läge: Sol-halvskugga. Trivs i de flesta jordar som inte är alltför torra.



Såråd: Min viva har jag inte sått och jag hittar inga såråd men när jag inte vet så brukar jag göra så här! Så och låta dom stå ute under en vinter

3 kommentarer:

  1. ÅÅÅ en sådan skulle jag vilja ha. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  2. Ja de där är verkligen charmiga, min har precis börjat blomma nu också.

    SvaraRadera
  3. Hej Irene!
    Tack för kommentar hos mig.
    Jag älskar vivor.
    Hälsningar Inger

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.