"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 8 februari 2010

Änglatrumpet, Brugmansia

Änglatrumpeter är små träd eller buskar som härstammar från sydamerika. Dom blommar med vackra hängande klockor som doftar. Blomningen börjar efter att stammen delat sig som ett Y. Den försenas om du klipper under Y-delningen. Om den behöver klippas när den ska tas in inför vintervilan klipp då ovanför Y-et.
Behöver mycket vatten och näring! Under sommaren brukar jag ge dom flytande Blå korn ofta, ibland varje dag. Det gillar dom!
Övervintras på en sval, frostfri plats. Jag har ingen sådan plats så mina övervintras inne i rumstemperatur och det funkar skapligt (det beror på sort) När jag planterar om mina på våren planterar jag dom i kogödsel på påse.
De är väldigt lätta att ta sticklingar ifrån. Jag brukar sätta sticklingen i vatten (som jag byter ofta) och plantera sen i jord när de har fått rötter. Man kan också sätta i jord men jag har inte testat detta. Jag har läst att de sticklingar som är tagna nedanför Y-delningen kan växa sig meterhöga innan de delar sig och börjar blomma. Hos sticklingar som är tagna över Y-delningen sker den nya plantans första Y-delningen tidigare och man får därför en tidigare blomning.
Hela plantan är giftig!
Min äldsta änglatrumpet är 4 år gammal! Den brukar vara över 2,5 meter på sommaren.
Höjd: Varierande
Blommar: Kan blomma redan i juni men vanligast är i aug-sept när plantan vuxit sig tillräckligt stor.
Läge: Soligt/halvskugga, gärna vindskyddat. Plantera i stora krukor. Övervintras frostfritt.

Min äldsta änglatrumpet. En okänd rosa. 
Först är blommar vit men sen går den över i rosa! Den här sorten klarar bra av att övervintra inne i rumstemperatur.


En närbild på den vackra blomman!

Brugmansia "Vienna Silverstar!
Köpt som stickling våren -06 och blommade så här vackert i aug samma år! Tyvärr överlevde den inte övervintringen i rumstemperatur och sticklingarna jag tog klarade sig inte heller! Krukan blev lite för liten så den välte lätt. Därför fick jag binda fast den i trappan..hihi.

En röd änglatrumpet, Brugmansia Sanguinea.
Köpt som stickling våren -07. Bilden är från aug -07. Tyvärr har jag den inte kvar längre!

Såråd: Jag har aldrig sått änglatrumpet eftersom de är så lätta att sticklingsföröka men detta har jag läst: Förkultivera i feb. För att det ska gro lättare kan man rugga upp/fila fröet lite och lägga det i vatten ett dygn innan sådd. När man sår så täcks fröet med jord, gror bäst i 22-25 grader. Kan ta tid på sig att gro, (30-90 dagar).

3 kommentarer:

  1. Änglatrumpeter är så vackra. Tror inte min har överlevt där den står i garaget. Tack för bra information. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, vilken härlig blogg du har! Glad att jag hittade hit :)Älskar själv växter och blommor och odlar i ett mindre uterum.
    Lägger gärna till din blogg i min blogroll om du inte har något emot det.
    Hälsningar Ulla

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Svarade på en annons om en som sålde bitar av änglatrumpet. Såg att det var betydligt billigare att skicka efter o då fanns olika färger. När det kom var det fröer. Vad är skillnaden o vad är bäst? Om jag sår dessa nu i juni eller skall jag spara till våren?
    Hade en spik klubba som jag tog frön ifrån förra året.Plantan dog. Kom upp lite o är pyttesmå nu. Ca 4 cm bara. Dom kommer ju inte bli stora i år o jag hörde att dom tar man inte in på vintern utan sätter nya. Men det verkar ju inte att fungera. Den gamla som dog kom bara förra våren upp o blev stor med massor av blommor. Från ingen stans. Måste kommit ett frö någon stans ifrån. Men den växte enormt bara på en sommar. Några tips?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.