"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 17 oktober 2011

Krasse Busk-, Tropaeolum majus

Buskkrassen är en krasse som passar bra som kantväxt eller i krukor.
Blad och blommor är ätbara men jag har ej testat detta.
Höjd: ca 30 cm
Blommar: juni-oktober
Läge: sol-halvskugga. Har läst att den trivs bäst i mager jord men jag hade den i vanlig trädgårdsjord blandad med påsgödsel. Den fick mycket blad men också mycket blommor så jag plockade bort en del blad så blommorna skulle synas bättre.

'Black Velvet'

Närbild på 'Black Velvet'

Till vänster gröna frön. Fröerna sitter tre och tre. Till höger torkade frö.

Såråd: Kan direktsås direkt på växtplatsen men jag sådde i krukor i maj.
Lägg fröerna först i vatten ett dygn så gror dom bättre. Sen när du sår täck fröet med jord. Mina sådder fick sen stå ute på altanen och grodde där. När dom blivit lite större och frostrisken var över planterade jag ut plantorna i rabatten.

1 kommentar:

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.