"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 7 augusti 2011

(Japansk) ostronört, Mertensia (maritima)

(Japansk) ostronört är en perenn som får rankor som slingrar efter marken. Bladverket är blåaktigt.
(Jag är lite osäker på om detta är en Japansk ostronört Mertensia asiatiska eller Ostronört Mertensia maritima)
Den har ett utbrett marktäckande växtsätt.
Blommar med små ljusblå blommor. Knopparna är rosa.
Den ska kunna självså sig lite.
Om man sedan vill flytta den så får man tänka på att gräva djupt för de har lite pålrotstendens.
Höjd: 20 cm
Blommar: juli-aug
Läge: sol-halvskugga, väldränerat, tål ej vinterfukt.



Frö

Såråd: Lättsådd perenn som inte behöver kyla för att gro. Så ytligt. Gro på 2-3 veckor. Men jag gjorde det enkelt för mig och sådde i januari. Efter ett dygn inne ställde jag ut sådden och sen grodde den när värmen kom.

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar växt, synd man inte har plats till allt man får syn på (anteckn. vad den heter)
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för pratstunden idag.Riktigt trevligt att få ett ansikte på¨den som bloggar. Nu har jag kollat in här också.Lärorikt och skoj!Och nyfiken blir man ju på att se hur dessa växter bor hos dig:)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag köpte dessa frö och sådde i början av året. Nu har jag fem fina plantor i rabatten. Inga blommor i år men de kommer nästa år.
    Marianne, en mycket nöjd kund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har fina plantor. Ja dom blommar inte förrän året efter sådd! Akta dom bara för sniglar för dom älskar dom!

      Radera
  4. Är detta de blad som säljs som ostronblad ?? på finare restauranger - el finns de fler latinska arter o dyl ... skulle vilja prova de odlade bladen som smakar mumma...

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Kan man få köpa ostronörts fröer från dig?
    mvh
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plantan har dött ut och jag har inga fröer längre! Mvh Irene

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.