"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 28 februari 2010

Luktärt, Lathyrus odoratus

Luktärt är en ljuvlig ettårig klätterväxt som finns i många olika färger. Doftar underbart!
Man bör inte odla luktärter mer än 2 år på samma ställe pga sjukdomsrisken (mjöldagg)
När blomman blommar plocka gärna buketter av den. Ju mer du plockar desto fler blommor producerar plantan. Plocka även bort vissna blommor för att förlänga blomningen.
Höjd: 100-200 cm
Blommar: juli-frost
Läge: sol-halvskugga, jorden ska vara lucker, näringsrik och djup.


Såråd: Starta sådden ung fem veckor före utplantering, vilket brukar betyda sådd i mars eller april. Det går också att så på frihand men då blir blomningen förstås senare. Lägg gärna fröna i blöt över natten. Jag brukar sen fylla halva krukan med planteringsjord, resten med såjord eftersom groddplantan är robust och hungrig redan från början. Så fröna ung 2 cm djupt. Ställ sådden under lysrör.
Jag har också läst att en del lägger fröna i fuktiga stjärtlappar i plastpåse i rumstemperatur, efter att dom legat i ljummet vatten över natten. När man sen ser små rotspetsar flyttar man över fröna till krukor med jord. Detta ska jag testa i år och sen utvärdera.

En del sår i toalett- eller hushållsrullar. Detta har jag ej gjort någon gång. Det jag har läst är att rullarna gärna möglar.

För att få den lilla plantan att förgrena sig nyper man av plantan vid 2-3:e bladparet. Kapa den i två eller tre omgångar. Det ger kraftigare plantor. Prova med att sätta det du nypt bort i ett vattenglas. Har du tur så får den rötter och du har en planta till.
Tänk på att ta det försiktigt vid omplantering eftersom luktärten har känsliga rötter.

Följande tips har jag inte testat men tänker göra det: Om man vid plantering trär dom horisonellt mellan maskorna i nätet (det som man har som klätterstöd) så kommer det skjutas nya skott från varje nod och man får en buskigare planta!

Tänk på att luktärten är giftig att förtära!

2 kommentarer:

  1. Bra fakta för mig som misslyckades totalt med luktärterna förra året. Men ska testa i år igen. Visste inte att de var giftiga. Kram

    SvaraRadera
  2. Längtar efter doften.
    Köpte fröer på odla.nu där det var 6 olika sorter i en påse..
    spännande
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.