"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 6 november 2009

Lavendel, Lavandula angustifolia

Lavendel är en liten halvbuske som har en aromisk doft. Både blad, grenverk och blommor doftar, mest om man rör plantan eller om man gnuggar bladen.
Den behöver ansas varje vår för att inte bli hög och träig. Gör detta när de nya gröna bladen börjar bryta fram. Klipp hårt men inte ända ner till den allra grövsta stammen.
Både gödsling och vattning är överflödigt arbete. Plantorna lämnas ifred på växtplatsen utan omplantering, gör bara en beskärning varje år.
Den kan frösås men det bästa sättet är att föröka lavendeln genom att ta sticklingar som rotar sig lätt. Jag brukar ta sådant som blir när jag klippt ner den och sätta klippet i sandblandad jord.
I kalla lägen är det säkrast med vintertäckning med granris eller torra löv.
Höjd: 35-50 cm
Blommar: juli-aug
Läge: sol, lätt väldränerad jord- mer åt det torra, magra sidan. Trivs i söderläge i upphöjd bädd och nästan enbart grus.



                              
Lavendelfröet ligger i de ludna kapslarna.

Såråd: Så inne i feb, kan gro i rumstemp. Gror det inte ställ ut i kylan,

2 kommentarer:

  1. jag är också toki i att så båd blommor och grönsaker/kryddor försöker få en hyfsad kryddgård på en gammal vikingagrav låter hemskt, men jag får int gräva så mycket just där så då passar det perfekt till just kryddor, men jag skulle vilja flytta typ lavendel till att ha vid runt en del av grönsaks gården som en liten häck, vad tror du om det.... eller är det bättre med nåt annat där

    SvaraRadera
  2. Hej Barbro! Jag tycker det låter väldigt fint med en lavendelhäck! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.