"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 24 oktober 2010

Strandiris, Iris sibirica

Strandiris är en mycket lättodlad växt. Den har smalare och tunnare blad än hos trädgårdsirisen.
Trivs vid dammar men klarar även vanliga planteringar.
Plantorna bör delas med 4-5 års mellanrum och detta bör göras efter blomning så att plantan hinner rota sig innan vintern. Planteras grunt, jordstammen ska ligga just under markytan.
Höjd: 70-100 cm
Blommar: juni-juli
Läge: Sol-halvskugga, föredrar fuktig jord men klarar både torka och att stå under vatten i perioder.






Såråd: Jag sådde mina frön i jan och ställde ut efter ett dygn inne. Sen fick de gro när värmen kom.
Men jag har läst att man kan göra så här: Så inomhus jan-maj. Fröerna ruggas först försiktigt med fint sand eller gnuggas i sand. Blötlägg sedan 1 dygn före sådd. Täck med ett tunt lager jord. Om det inte gror på en månad ställ ut sådden.
Man kan också höstså utomhus i sept-nov.

Första sommaren efter sådd ser fröplantorna ut som ett litet grästrå. Det kan ta 2-4 år innan en frösådd blommar.

3 kommentarer:

  1. Åh, så perfekt! Jag som har fröer på väg med posten:) Tack, nu vet jag precis hur jag ska göra:)
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har en fråga om strandiris. Har många år gamla ruggar med strandiris som jag har tänkt att dela på och plantera om nästa år då vi skall gräva upp och jordförbättra en hel rabatt.
    Skulle gärna komma igång med detta redan i början av juni men då har de ju inte blommat än. Går det att dela på dem innan blomningen och hur går jag bäst till väga?

    Saralisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har inte delat mina men dom verkar rätt tåliga så det går säkert att göra som du tänkt. Det kan ju bli så att dom inte blommar det året men jag vet inte säkert att det blir så!
      Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.