"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 9 oktober 2011

Praktrudbeckia, Rudbeckia fulgida var. speciosa

Praktrudbeckian är en vacker senblommande perenn. Den blommar med stora härligt orangegula blommor. Växer med styva, upprätta och greniga stjälkar.
Våren är den bästa tiden för omplantering och delning.
Höjd: 60-80 cm
Blommar: juli-sept
Läge: sol-halvskugga, trivs bäst på fuktiga jordar som är väldränerade men jag har den flera ställen i trädgården och den verkar trivas lite överallt.





Torkad blomma och frö

Såråd: Jag gjorde så här: Så i januari, täck med jord, ställ ut efter ett dygn inne. Sen får dom gro när värmen kommer

2 kommentarer:

  1. Fin skärpa du fått in på bilderna, är själv mitt uppe i redigering av lite bilder på buketter. Har du några konkreta tips?

    SvaraRadera
  2. Blombud...Min systemkamera är jag väldigt nöjd med! Det är en Pentax k-x. Sen använder jag ett gratisprogram på nätet som heter PhotoScape. Där kan man redigera bilden. Det är ett enkelt program att använda och man kan bl.a sätta ramar på bilderna!
    Lycka till med dina bilder!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.