"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 29 oktober 2009

Jättevädd, Cephalaria gigantea

Jättevädd är en imponerande mycket högvuxen vädd. Sirligt och elegant växtsätt. kan behövas stöttas. Utmärkt härdig i hela landet. Behöver utrymme även på bredden för att trivas.Trivs bäst i inte allt för tung lerjord, men klarar de flesta, väl bearbetad och väldränerad jord.
Höjd: 200 cm
Blommar: juni-sept
Läge: sol till halvskugga, väldränerad jord.



                         
Fröhus och frö

Såråd: Så inne i feb, täck med ca 5 mm jord, låt sådden stå inne ett dygn-ställ sedan ut den. Kan även sås inne.

1 kommentar:

  1. Ja sådde mina frö ute vid midsommartider (det var då jag fick dom) och dom spirade. Nu hoppas jag dom klarar vintern. Läser 2 m höga, det blir spännande. Tack för en fin sida med tips, läser den varje gång jag undrar något om sådd.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!