"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 4 november 2009

Lammöron, Stachys byzantina

Lammöron är en perenn som odlas främst för bladens skull blommorna är små och oansenliga. Bladen är mjuka och ludna, oerhört sköna att ta på. Det finns en sort som inte blommar. Den heter "Silver carpet".
Lammöron är mycket tålig men klarar inte vinterfukt. Då ruttnar bladrosetterna bort.
Breder ut sig och blri marktäckande tack vare utlöpare. den självsår sig också och kan lätt bli som ett ogräs.
När en bladrosett blommat dör den vilket gör att mattan kan bli gles efter ett tag.
Höjd: 40 cm
Blommar: juli-aug
Läge: sol, torrt och väldränerat.


Såråd: Så inne i mars i 18-20 grader, täck med ett tunt lager med jord.

4 kommentarer:

  1. Hej, jag kommenterade som anonym pga jag har typ inte såna konton, men om du undrar vem jag är finns jag på Facebook, Therese EJ Fenlund heter jag, du kan gärna svara där också..
    Jo min vackra Staschys har blommat nästan...
    Kan man spara frön?
    Jag har tre på min gård, två växer upp i sprickor i vår stenplatta framför garaget, en växer bland en massa slumpmässiga vildvuxna växter på baksidan av vår gård.

    Så mina frågor:

    1. Hur länge kan man spara fröna innan de inte går att planeras?

    2. Drar man av blomman och försiktigt tar bort fröna eller HUR avfröar man eller vad man ska säga?

    3. Om jag planterar NU, kommer den växa upp alls då, isåfall är det liksom värt det??

    VÄLDIGT tacksam för svar! Och om inte du vet kanske du vet nån som vet? Kramish från Thezz, Stachys galningen :)

    SvaraRadera
  2. http://www.facebook.com/therese.e.fernlund

    Svara gärna här också! :) Enormt tacksam för svar // Thezz Stachys Galningen (igen xD)

    SvaraRadera
  3. Det är jag som kommenterade nyss igen, jag undrar om det ska vara svart typ dagg på deras blad?
    eller är det typ bensinstänk eller kryp avföring eller nåt bleh??!

    SvaraRadera
  4. Hej Thezz! Mina lammöron dök bara upp i min trädgård utan att jag sått dom. Dom självsår sig gärna och fröerna kan du säkert spara flera år. Dom brukar inte vara svåra utan kan lätt bli ett ogräs. Jag har ingen kvar längre eftersom dom spred sig för mycket hos mig så jag rensade bort alla. Så jag vet inte hur fröerna ser ut nu men du kan ju hålla ett kaffefilter under den överblommade blomman och skaka lite. Då ser du om det ramlar ner fröer. Gör det inte det får du testa igen efter några dagar. Det som du har på bladen vet jag tyvärr inte vad det är!
    Lycka till nu! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.