"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 28 juni 2011

Färgväppling, Baptisia australis

Färgväppling är en perenn som som har ett buskartat växtsätt. Den blommar med blå blommor. De blå blommorna sitter på axliknande blomställningar. Efter blomning bildas dekorativa fröbaljor.
Gillar inte att flytta runt i trädgården pga rotsystemet. Den har pålrot.
Min har tagit lång tid på sig att blomma. Det är flera år sen jag sådde den, tror det var år 2008.
Bra som snittblomma.
Det finns även en vit (Baptisia alba var. macrophylla) och en gul sort (Baptisia 'Carolina Moonlight')
Höjd: ca 80 cm-100 cm
Blommar: Juli-september, min fick sin första blomma i slutet av juni.
Läge: Sol, väldränerat,







Såråd: Man kan slipa fröet med lite sandpapper men jag gjorde inte det. Blötlägg fröerna i 24 timmar. Gror sen i rumstemperatur. Dom gror oregelbundet. Dom kan ta lång tid på sig att gro så fröså redan i januari. Man kan också ställa ut sådden efter ett dygn inne.
Dom drabbas lätt av småplantsdöd.
Från frö till blomma kan det ta 3 år.

2 kommentarer:

  1. Jättesöt, blomman är ju underbart blå!//Helen

    SvaraRadera
  2. Andra året rad som jag sått av dessa fröerna från dig. Jag sår dem inne och de gror på 9-14 dagar varenda en. Jätteroliga att så.
    De jag sådde förra året står ute i rabatten. Hoppas att de klarat vintern.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.