"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 22 maj 2011

Tovsippa, Anemone sylvestris

Tovsippan är en perenn som är väldigt tålig! Den är mycket torktålig där den etablerat sig. Man får vara uppmärksammad för den kan lätt sprida sig där den trivs! Den sprider sig med utlöpare och frö.
Den blommar med en ren vit färg. Det finns också en dubbelkblommande sort men den har jag inte...ännu!
Den är härdig i hela landet.
Tovsippan har giftig växtsaft som kan irritera så det är bäst att inte plocka de söta blommorna!
Man kan föröka tovsippan genom delning, med jordstammar och med frösådd. Delningen gör man tidig vår eller höst. Jordstammar gräver man upp efter blomningen och planterar ut på ny växtplats. Tänk på att inte plantera dom alltför djupt.
Höjd: 30-40 cm
Blommar: maj-juni
Läge: Sol-skugga. Den verkar tåla att stå både torrt och fuktigt läge.


Såråd: Jag sådde inne i feb och ställde ut sådden efter ett dygn. Täck ej frö. Jag har även läst att dom kan gro utan kyla och att dom gror långsamt! Man kan också så fröerna direkt efter det att fröet mognat på hösten. Så i en kruka med såjord. Låt den sedan stå utomhus över vintern.

3 kommentarer:

  1. Åh, så söt. Ska nog så lite perenner till hösten och nästkommande vår igen, blir ju sugen när jag ser alla dina alster! Kram Helén

    SvaraRadera
  2. Hej vännen :)
    Idag har jag sått anemonfrö av tovsippa i krukor och undrar om du har nån erfarenhet av frö från mr.Focker....Han fröade rikligt av sig, men knölarna lär inte vara vintertåliga....Tog upp en del och funderar nu på fröna...Så NU eller i vår....Kanske vardera ....???
    Hälsningar Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen erfarenhet av frön från mr. Focker men om du har mycket frö så skulle jag nog testa att så lite nu (eller i januari) och resten i vår! Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.