"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 27 april 2010

Viva Trädgårds- "Crescendo", Primula polyantha

Trädgårdsvivan är en rikblommande vårblomma som tål vårkylan bra. Har ett tuvbildande växtsätt.
Höjd: 20 cm
Blommar: april-juni
Läge: Sol-halvskugga, Väldränerad, näringsrik och fuktighetshållande jord.


Såråd: Denna viva har jag inte sått själv men jag skulle göra så här: Så i feb och ställa ut så får den gro när värmen kommer. Troligen behöver fröerna kyla för att gro.

2 kommentarer:

  1. Alltid lika kul att kika in här och få tips! :-)
    /Annika

    SvaraRadera
  2. ... mina 2 bloggar
    http://vindsromantik.blogspot.com/

    Hej
    Man blir alldeles sjuk, när man ser dina blommor. Har egen stor trädgård, tidigare drev jag upp perenner, men börjar få fullt, och så reser vi bort på våren, så det har blivit mindre.
    Sår en del snabbväxande.
    Det kommer bilder på bloggen från trädgården i sommar.

    Ha en underbar helg
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.