"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 1 november 2009

Temynta, Monarda didyma

Temyntan är en perenn blomma som inte trivs när den får för bra jord och blir för mycket ompysslad. Lite lagom försummad bildar den stora tuvor som blommar länge på sensommaren. Rotsystemet är tätt förgrenat med utlöpare åt alla håll vilket gör att den lätt breder ut sig utan att för den skull bli ett ogräs.
För att undvika mjölkdaggsangrepp plantera den i fuktighetshållande jord.
Finns i flera nyanser av lila, rött, rosa och vita.
Höjd: 90 cm
Blommor: juli-sept
Läge: sol men klarar att stå i skugga delar av dagen.




Den här rosa växer med en extra våning.


Fröhus och frö

Såråd: Så i feb-maj. Gror vid 20-24 grader.Täck ej frö med jord.

Tips: Plantorna bör delas med några års mellanrum eftersom den ofta dör ut i mitten med tiden. Våren är bästa tid för delning och plantering.

4 kommentarer:

  1. Beundrar din insats här och vilket fint uppslagsverk, när det blir dags för fröbeställning. Psst...det är inte så länge till ;) Ser att du har register i hö spalten och det är ju bra !
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Röd temynta fick jag av min svägerska i somras . Hoppas att den nu tar sig. Annars ska jag köpa den som perenn. Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Var kan man köpa monarda?
    Aleksandr

    SvaraRadera
  4. Min blommar inte ännu men sen till hösten när den blommat och satt frö kommer jag samla in frön till min fröförsäljning! Då får du återkomma. Annars finns den säkert hos olika fröfirmor.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.