"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 17 april 2010

Fuchsia

Fuchsian är perenn men klarar inte att övervintra ute. Måste därför övervintras frostfritt.
Vinterförvaring: När frosten hotar till hösten klipper du ner plantan till ung. hälften och lövar av den. Ställ den sedan frostfritt och se till den någon gång i månaden. Den får inte torka ut helt men inte heller ha det för vått. Eftersom jag inte har något svalt ställe och övervintrar mina i rumstemperatur har jag bara erfarenhet av en sån övervintring. En del brukar inte klara sig men många gör det. Men ohyra får dom!

När man planterar en planta eller stickling i en kruka ska man inte trycka till jorden. Vattningen "trycker ihop" jorden tillräckligt.
Stickling: Plantera om den i större krukor vart efter den växer, inte i en stor kruka direkt. När rötterna börjar synas i bottenhålet på krukan är det dags att öka krukstorleken ett snäpp.

Om du vill att växten ska grena sig så nyper du av toppen. Vill du göra en till planta av växten gör så här om växten har fyra bladpar: klipp den efter 2 bladpar och ta bort de nedersta bladen på sticklingen. Stick ner sticklingen i en liten kruka med såjord, vattna och sätt plast över.
Vill du stamma upp fuchsian till små träd då toppar du inte sticklingen förrän den nått höjd där man vill att kronan ska börja. Ha ett bra stöd ex en bambupinne. Ta bort skotten som kommer längre ner på fuchsian. Den uppstammade fuchsian måste det första året övervintras på ett ljust ställe och låt den behålla sitt bladverk eftersom den ännu inte bildat den ved som krävs för att övervintra "sovande".

Höjd: olika beroende på sort.
Blommar: Hela sommaren tills den tas in på hösten.
Läge: Vill inte stå för torrt och soligt, gärna på skuggsidan eller ellet i silat solljus ex hängande under ett träd.


Fuchsia i Kockums potta

Uppstammad fuchsia


När jag klippte ner fuchsian inför övervintringen gjorde jag ett blomsterarrangemang av alla blommorna!

Såråd: Tar man egna frön så blir inte den nya frösådden som moderplantan. Vill man det måste man ta en stickling.
Jag har själv aldrig sått fuchsior med detta har jag läst: Man sår fröerna ganska direkt efter dom skördas. Man kan också spara fröerna och så i feb-mars men grobarheten minskar då. Fröerna är ljusgroende så strö bara ut dom på jordytan. Gror på 2-6 veckor.

3 kommentarer:

  1. Fuchsior är så vackra men jag tycker de är lite svåra. Vacket blomfat:) Kram

    SvaraRadera
  2. Köpte min fuchsia i april. Den har hängt under taket på altanen. Vattnat rikligt, varma dagar både morgon å kväll . Klippt av vissna blommor efter hand. Nu är den inne i 3 e blomperioden

    SvaraRadera
  3. HAR EN GANSKA STOR FUSHIA SOM JAG HAR HAFT PÅ MIN ALTAN ÄR C:A 60 CM HÖG SKA JAG KLIPPA NER DEN HELT. ELLER BARA KLIPPA BORT BLADEN.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.