"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 3 juli 2010

Fingerört Blod-, "Fireball Mixed", Potentilla atrosanguinea

Blodfingerört är en lättodlad blomma. Det är en långlivad perenn.
Det ska vara olika färger i fröblandningen men jag har bara fått den här mörka röda färgen men den är väldigt fin!
Höjd: 60-90 cm
Blommar: juli-sept
Läge: sol


                         
Frökapslar och frö

Såråd: Förodlas i feb-juni, gror i rumstemp, 20 graden. Gror sakta. Jag sådde mina i januari och ställde ut efter ett dygn inne. Sen grodde dom ute när värmen kom.

1 kommentar:

  1. Blodfingerört har jag också. Köpte två plantor förra året. De har börjat så smått att blomma men de är svårflörtade framför kameran. Får testa igen :-) Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.