"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 6 november 2009

Ballongblomma, Nicandra physalodes

Ballongblomman är en ettårig blomma som kan självså sig. Finns i färgerna blå och vit.
På sensommaren bildas små bär som omges av ett ballongliknande hölje. Tänk på att fröerna är giftiga!
Höjd: 80-100 cm
Blommar: juli-sept
Läge: soligt




Frökapslar

Såråd: Så tunt direkt på växtplatsen i maj. Mulla ner fröet ca 1 cm djupt.
Kan även så inne i mars-april.
Fröplantor känns lätt igen på att de har svarta prickar på de ljusa bladen.

14 kommentarer:

  1. Jag sökte på ballongblomma o hittade din blogg. Jag fick frökapslar i present i april. I maj sådde jag i en plugglåda och fick hur många plantor som helst. Jag visste inte att den skulle bli så stor! Jag har delat med mig kors o tvär av dessa och alla verkar lika förtjusta. Nästa år ska jag ge bort dem som småplantor så jag inte behöver dela med mig av så mycket krukor o jord! //Barbro

    SvaraRadera
  2. Hittade gamla fröer av Ballongblomma som jag glömt bort.
    Jag ska så idag efetr dina fina tips.
    Tack.
    Alba

    SvaraRadera
  3. Har idag den 19 mars satt frön av ballongblommor ,hoppas de inte blev för tätt sått ,ska bli spännande att se dom växa upp för att senare plantera om och ev ge bort nån planta .Kristina.

    SvaraRadera
  4. Hej ska man så en kapsel eller ett och ett frö? tänkte pröva så dessa ballongblommor då de är så vackra:) tacksam för svar:)

    SvaraRadera
  5. Om du tar sönder kapseln ser du att i den finns det massor av frön. Ta dessa frön och strö ut dom där du vill ha blomman! Lycka till!

    SvaraRadera
  6. hej ska man torka kapseln innan man tar fröna ur den
    tacksam för svar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar kapseln bli som på bilden med frökapslarna. Sen tar jag ut fröerna.

      Radera
  7. Hej. Har sått frö av ballonger. Dom som kommit liknar mest en sytråd med lite grönt på,hur ska jag göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har mina sådder under lysrör..då blir dom inte så rangliga! Har du det så växer dina säkert till sig! Lycka till!

      Radera
  8. Hej! Har du toppat din ballongblomma någon gång?
    Skulle vara fint om den grenade sig å blev "busklik".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag inte sått ballongblomman på flera år och jag kommer därför inte ihåg hur jag gjorde..tyvärr!

      Radera
  9. Jag har toppat och de blir buskigare.

    SvaraRadera
  10. Hej har tidigare haft en ballongblomma men tappat bort mina fröer, var får man tag på frö till vit ballongblomma tacksam för svar Irene Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr vet jag inte detta! Mvh Irene

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.