"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 10 februari 2010

Pion, Paeonia

Pionen är en underbar blomma. Det finns flera olika sorter bl.a bondpion, luktpion, svavelpion, dillpion, rosenpion.
Pioner vill inte ha gödsel ovanpå rotklumpen utan runt omkring.
Pionflyttning bör ske under tidig höst. Förr sa man att det var svårt att få pionerna att blomma efter flytt men sätter man plantan ytligt så går det jättebra! Tillväxtpunkterna ska vara strax under jordytan, inte djupare än 5 cm.Sätter man för djupt så trivs de inte och det tar då tid för dom att blomma.
Det dyker ofta upp myror på pionens knoppar. Det är för att knoppen utsöndrar en sötaktig vätska som myrorna är helt galna i. Myrorna gör ingen skada på pionen.
Om du ska rensa tänk på att undvik att hacka nära pionen. Dra hellre ogräs för hand så du inte skadar pionen.
Höjd: ca 80 cm
Blommar: Från maj-juli, beroende på art.
Läge: sol-vandrande skugga. Ju soligare desto kortvarigare blomning. Vill ha minst 5-6 timmars sol. Jorden ska vara kraftig och näringsrik

Jag har 9 st pioner i min trädgård..tyvärr vet jag inte vad de heter!

Pionskott

Bilder på några av mina pioner:
En rosa pion.


En vit enkel. Den här är väldigt omtyckt av bin.

Frö från den enkla vita pionen.
Såråd: Låt frökapseln sitta kvar på pionen tills den öppnar sig själv. I den kommer du se röda och svarta frön. Det är de svarta som du ska så...de röda är bara falska frön! Så i krukor direkt och låt krukorna stå ute till nästa vår. Se till att krukorna inte torkar ut. Man får ha tålamod när man sår pioner...första året blir det bara en liten rot, andra året kommer det även ett blad, sen dröjer det ytterligare några år innan den blommar.

1 kommentar:

  1. Hej Irenel
    Så fina blomster, jag kunde även läsa att du redan har satt frön. Men man måste vara "ute" i tid om de ska hinna blomma.
    Jag sätter inte så mycket numera, jag har perenna, och stora rabatter. Det är bara att sköta om de numera.
    Lite ska jag sätta... Luktärter, Ranunkler...
    Ha det gott
    /Maggan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.