"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 21 november 2009

Mossflox, Phlox subulata


Mossflox är en lågväxande, mattbildande perenn för stenparti eller liknande.
Höjd: 10-15 cm
Blommar: maj-juni
Läge: sol-halvskugga, trivs på de flesta väldränerade jordar.




Frökapslar, till höger frö som finns i frökapseln.

Såråd: Jag tror inte det finns frön till mossflox att köpa. Jag har inte hittat att det är någon som säljer sådana frön. Jag har heller aldrig sett några frön på mina mossflox. Om den får frön så har dom troligen lossnat innan jag hinner se dom. Men jag vet inte om de får frön eller om de är sterila.
Nu i år 2011 har jag sett att mina mossflox har fått fröer. Ni kan se dom på bilden ovan!

 Mossflox är lätt att dela eller sticklingsföröka på våren.

5 kommentarer:

  1. Hej, sitter här å surfar omkring bland mossflox faktan här på internet å hamnade här!

    Tycker mossfloxen är så fin när den blommar å även dekorativ när det bara är "barren" kvar;-)
    Men skulle vilja ha fler, ska man dela dom på våren före dom blommar eller på hösten?
    Och angående att sticklingsförökning, menar du då att klippa av revor och sätta den avklippta delen direkt i fuktig såjord i kruka tills den växt till sig eller ? Tacksam för svar ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker dom är lättast att dela på våren...har inte testat på hösten! När du sticklingsförökar klipper du av revor,ta bort de blad som kommer under jorden och sätt dom sen i en kruka utomhus i skuggan...jag brukar ta blomjord. Se till så att de inte torkar ut! Sen brukar dom få sitta kvar i krukorna tills dom har fått rötter. Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  3. TACK såå jättemkt! Jag ska försöka mig på dina råd nu när snön börjar tina bort, bor i västerbotten så än är de inte barbacke här inte ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag är helt ny inom trädgråd och har just idag köpt Phlox som jag hängt i amplar: Tror du att de klarar frost?
    Jag blev så orolig nu, det var ju frost häromnatten.
    Tacksam för svar!
    Vänliga blomnybörjarhälsningar
    Amanda Quensel
    på Värmdö

    SvaraRadera
  5. Hej Amanda! Mina mossflox som är perenner och som växer ute klarar frosten men är det sommarflox du köpt skulle jag ta in amplarna på nätterna! Dom fixar nog ingen frost!
    Lycka till med dina blommor!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.