"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 1 november 2009

Petunia

Petunian är en mycket blomvillig ettåring som tål torka bra. Den finns i vit, gul, rosa, röd, lila och blå i olika nyanser. Det finns sorter med enkla och dubbla sorter.
Höjd: 15-30 cm
Blommar: juni-sept
Läge: trivs bäst på en solig, varm och skyddad plats.

Frösådda petunior

frösådda petunior


                 
Frökapsel

Såråd: Förodla inne i feb-mars, täck inte frö. Ställ ljust (under lysrör) i rumstemp. För att få buskigare plantor toppa dom.
År 2010 sådde jag den 5/3 och den grodde den 10/3.

9 kommentarer:

  1. Vilken fin och lummig plats du har skapat. Det är såna där planteringar jag drömmer om att ha

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att mina petunior blir som dina!
    Mvh Tigrella

    SvaraRadera
  3. Tack är mitt första år med frösådd av petunior. De har växt bra. Undrade om man skulle toppa för att få dem buskig? Vilket jag fick svar på här.
    Än en gång tack.

    Mvh// Elisabeth Jämtland

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra blommor!!
    Hur stora ska de vara när man planterar om dem efter förodlingen? Är nybörjare på att så petunior och nu har mina kommit upp 1-2 cm...tack för tips!!

    Mvh Anna

    SvaraRadera
  5. Anna...jag brukar plantera om mina när man kan hantera dom! Det brukar vara när dom fått ett par bladpar! Tänk på att hålla i bladen när du planterar om dom. Håller du i stammen kan den lätt gå av! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  6. För att förtydliga det så menar jag när dom fått ca 4 st blad...2 st hjärtblad (de första bladen) och 2 st vanliga blad! / Irene

    SvaraRadera
  7. Hej,
    du har en helt fantastisk sida med härliga bilder på vackra blommor och bra råd hur man ska så och sköta dem. Förstår att du lagt ned oräkneliga timmar med allt detta. Helt underbart att du delar med dig av dina erfarenheter. Din trädgård ser nog ut så som vi alla skulle vilja ha vår. Må så gott önskar eva elvenmark

    SvaraRadera
  8. hej, underbart fina blommor du fått. har hela mitt växthus med petunior nu, o dom har kommit upp typ en decimeter, när ska jag toppa dom?

    SvaraRadera
  9. Har dom kommit upp en decimeter går det jättebra att toppa dom nu! Toppen kan du sen sätta i vatten. Då brukar den få rötter.
    Eftersom jag sår massor petunior brukar jag göra så att jag toppar en del och en del låter jag vara.
    Lycka till med dina!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.