"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 23 maj 2011

Grå klocklilja, Fritillaria uva-vulpis

Grå klocklilja blommar med brunaktiga, hängande klockor med gul kant. Dessa köptes som lökar förra hösten och blommar för första gången nu.
Höjd: Min är väldigt hög ca 65 cm men jag har läst att den brukar vara 30 cm hög
Blommar: maj
Läge: Trivs bäst på en solig plats, väldränerad jord.


Såråd: Jag har inte sått mina utan köpte lökarna hösten -10. Men skulle de få frön skulle jag göra så här...så och låta krukan stå ute under vintern.

6 kommentarer:

  1. Vilken underbar blomma. Ha-begäret väcks till liv igen. Samlarinstinkten slår till.
    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte en påse lökar i höstas (från Odla.nu) och de har blommat i 3-4 veckor. Mina är också högre än 30 cm, snarare 40-45 cm. Jag planterade dem lite för glest, hoppas att de förökar sig så att det blir en stor tuva så småningom :-) Ska nog låta några plantor utveckla frö (om de vill) och testa på att så. En mycket trevlig bekantskap, som blommar tidigt och länge :-)

    SvaraRadera
  3. Tack! Där fick jag namnet på den! Det poppar upp en del i rabatterna som jag inte har en aning om vad de är. Nyköpt hus med trädgård ger en del överraskningar:-)

    SvaraRadera
  4. Å vad den är fin! Står nu på höstens inköpslista.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag blir så ledsen - Jag köpte en påse med 50 lökar från Odla i höstas - inte en enda kommer upp. Tyvärr har det hänt med Odlas grejer gång på gång - så jag tänker aldrig köpa där mer. Har hört ryktas att de köper in 2:a klass-lökar , och det verkar stämma
    Kajsa

    SvaraRadera
  6. Så synd Kajsa! Men jag tycker du ska höra av dig till Odla. Dom brukar alltid fixa till det om man klagar! Dom är väldigt bra att ha att göra med tycker jag! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.