"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 30 oktober 2009

Fackelranka, Eccremocarpus scaber

Fackelranka är en underbar snabb och kraftigväxande klätterväxt. Ger rikligt med tubformade blommor på sommaren. Perfekt mot väggar och spaljeer. Odlas som ettårig men kan övervintra i skyddat läge om den vintertäcks (detta har jag ej testat).
Höjd: 300 cm
Blommar: juli-okt
Läge: sol

Fackelranka "Tresco mixed"

Fackelrankans fröhus, ska mogna och bli bruna innan man tar fröna i dom.

              
Frökapsel och frö

Såråd: Förkultivera i feb-mars. Täck med ett tunt lager jord. Gror bäst i 15-20 grader. Gror på ca 14-28
          dagar. Sen vid omskolning brukar jag sätta dom 3 och 3.
År 2010 sådde jag den 13/2.

1 kommentar:

  1. Fackelranka ....så fin den är.
    Den skriber jag upp på min lista för nästa års sådder.
    Jag måste än en gång säga att du har så fina bilder.....så klara och skarpa.

    Kram
    Alba

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.