"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 10 november 2009

Blomman för dagen, Ipomoea purpurea

Blomman för dagen är en ettårig, lättodlad klätterväxt. Den finns i många olika färger.
Varje enskild blomma lever endast en dag men det kommer ständigt nya.
Vill ha mycket vatten och näring, gödselvattnas regelbundet.
Höjd: 200-300 cm
Blommar: juni-sept
Läge: soligt och skyddat.










   
Blomman för dagen 'Crimson Rambler'



Fröer.

Såråd: Blötlägg ett dygn innan sådd, Fila gärna eller gör en skåra i fröskalet för att underlätta groning, så fröna grunt i rumstemp i mars. Lite jord över fröerna.
Toppa gärna småplantorna. När man toppat kan man sätta toppen i ett glas vatten så får den snart rötter.

Obs: Fröerna är mycket giftiga.

4 kommentarer:

  1. Jättevackra blommor!!

    SvaraRadera
  2. Jag har sått mina frön - 3 sorter/färger, och nu växer de som attan. Sak prova att toppa dem, hoppas jag inte tar bort för mycket. Men tack för tipset med att sätta topparna i vatten!! :-)
    Lena, Falköping

    SvaraRadera
  3. Fina blommor! Mina trivs inge vidare i rabatten, de tar sig inte och har inte växt nåt på en månad? Vilket läge gäller för dessa? Har läs olika..

    SvaraRadera
  4. Jag har mina i sol. När dom har kommit ut brukar det ta lite tid innan dom kommer igång! Det är viktigt att skydda dom mot solen. Jag brukar ha fiberduk på i början så att inte plantan bränns av solen! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.