"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 23 februari 2010

Hjärtbergenia, Bergenia cordifolia

Hjärtbergenian har ett marktäckande växtsätt. Den har kraftiga krypande rotstockar. Är vintergrön.
Det är en växt som vill stå orörd på sin växtplats i många år, men så småningom blir blomningen mindre riklig. Därför kan det vara lönt att plantera om med jämna mellanrum med ex 5-6 års intervall. Bör göras på våren.
En växt som är oöm och tålig.
Höjd: 40 cm
Blommar: April-juni
Läge: sol-skugga, helst lätt fuktighetshållande och mullrik jord men den klarar de flesta jordar.


Såråd: Jag har själv inte sått den men har läst detta: Så ytligt..den är ljusgroende. Gror i rumstemperatur.    Man kan även så i jan och ställa ut så får dom gro när värmen kommer.
          Kan även förökas genom delning, med rotsticklingar.

5 kommentarer:

  1. Hittade hit för första gången idag. Kommer gärna flera gånger. Ha en fin fin kväll. Lägger till dig om det är ok till min trädgårdsblogglista./Gela

    SvaraRadera
  2. Hjärtbergenian har verkligen vackra blommor. Jag har tre olika sorter hos mig. De står under stora granar så inte optimal plats och därför inte så riklig blomning. De bör nog flyttas till en annan plats kanske...hmmmm
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på att gräva om min. Det ska alltså ske nu, eller var det INNAN blomning? Hur mycket ska man "ta bort"? Jag har en ca 50 cm bred mitt där det bara syns en massa svarta rötter. Ska dessa tas bort, eller stoppas ned i marken igen? Gödning? Kunde ju lägga i lite i det nya hålet! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte så mycket om denna blomma. Förra våren flyttade jag några av mina men kommer nu inte ihåg om det var före eller efter blomning. Jag tog bort sånt som såg torrt ut då!
    Men jag tror att dom är rätt tåliga så dom fixar nog det mesta! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  5. Har nog en variant av Bergenia som blommade tidigt i maj med lila blommor. Funderar nu om "blomstjälkarna" skall klippas av eller om dom skall stå kvar över vintern?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.