"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 2 augusti 2011

Brun Fingerborgsblomma, Digitalis ferruginea

Brun Fingerborgsblomma är perenn här hos mig i zon 3. Det var flera år sen jag sådde min men i år blommar den för första gången. Blommorna kommer på en stadig spira. Bladen är mörkt gröna och glänsande.
Jag har läst att den gärna frösår sig. Det hoppas jag att min gör!
Höjd: ca 130 cm
Blommar: juli-aug
Läge: Halvskugga, trivs på de flesta jordar men de får inte vara för blöta





Öppnad frökapsel och frö

Såråd: Jag gjorde så här: Sådde i januari, täckte ej frö, lät sådden stå inne i ett dygn, ställde sedan ut sådden i kylan. Men jag har läst att den kan gro inne i 20 grader.

1 kommentar:

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.