"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 30 maj 2011

Myskmadra, Galium odoratum

Myskmadra är en perenn som är en mycket bra marktäckare. På den skuggiga platsen lyser den upp med sina vita blommor. Den är lättodlad. Den tycker inte om full sol. Man kan se på bladen om den trivs.
Den sprider sig genom krypande jordstammar och bildar stora bestånd där den trivs.
Hela växten doftar. Torkar man växten doftar den ännu mer.
Härdig till zon 7.
Höjd: 10-30 cm
Blommar: maj-juni
Läge: Trivs bäst i halvskugga till skugga, växer den i sol blir den inte så tätväxande och ogräset växer igenom den. Den blir heller inte så vacker och bladen blir ljusa.
Jorden bör vara fuktig, näringsrik och genomsläpplig, men den klarar även magrare jordar.

Denna har jag inte hunnit plantera!

Såråd: Jag har inte sått min planta men detta har jag läst:
Så inne i 20 grader. Täck med lite jord. Gror på ca 2 veckor.
Kan även sås sep-nov utomhus i krukor

1 kommentar:

  1. Vore kanske nåt för mig att ha på framsidan där det bara är sol till 11,00 på förmiddagarna. Fin iallafall. Kram Helén

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.