"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 22 augusti 2010

Axgamander "Purple Tails", Teucrium hircanicum

Axgamander är en perenn som blommar rikligt med upprättväxta blomax. Mycket dekorativ och fyller bra i planteringar.
Höjd: ca 50 cm
Blommar: juli-sept
Läge: sol, kraftig lätt väldränerad jord.

Blommande planta

Liten planta i april

Frökapslar och frö

Såråd: Förodlas i inne feb-april, täck tunt med jord. Ställ ljust i 15-20 grader. Gror på 14-30 dagar.

3 kommentarer:

  1. Här har det hänt mycket efter mitt senaste besök.
    Många nya fina bilder.
    Etiketterna till höger är jättebra.
    Den röda Sammetsfingerörten gör verkligen skäl för sitt namn.......ser riktigt ut som sammet....så fin.

    Ha en fin dag
    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  2. Upptäckte att jag har den här i min trädgård men misstänker att den är på väg ut. Har du någon aning om härdigheten? Är den tålig i zon 4 tror du?

    SvaraRadera
  3. Mia...jag vet tyvärr inte härdigheten på den! Min växer i zon 3. Jag sådde den -09 och i år är det första gången den blommar! Du kanske kan testa att flytta den.
    Lycka till med din! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.