"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 16 november 2009

Grekvädd, Knautia macedonica

Grekvädd  är en perenn med ett skirt växtsätt. Plantan ger ett glest intryck och lämpar sig därför bäst inne bland andra perenner som den kan få stöd av och där blommorna kan få komma till sin rätt.
Höjd: 60-90 cm.
Blommar: juli-sept.
Läge: sol, väldränerat, jord gärna åt det torra och lite magra hållet men den klarar sig på de flesta jordar.


fröblomma

Frön

Såråd: Så inne i jan och ställ ut i kylan efter ett dygn, gror oregelbundet, ofta i flera månader.
Jag har även läst att den kan gro inne. Då förodlas den i mars-juni. Så 1,5 mm djupt. Detta har jag ej testat.

Tips: Om man plockar bort vissna blommor så förlängs blomningsperioden.

1 kommentar:

  1. Underbar blomma! Den sticker fram så fint mellan andra blommor - jag har den i min vit/mörka rabatt.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.