"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 22 november 2009

Gyckelblomster, Mimulus

Gyckelblomster är en ettårig blomma men den återkommer eftersom den gärna självsår sig. Blomman brukar också kallas för "törstiga Fredrik" eftersom den behöver mycket vatten.
Finns i flera olika färger.
Mycket tacksam blomma om den bara ges tillräckligt med fukt.
Höjd: ca 15 cm
Blommar: juli-sept
Läge: helst halvskugga, går även bra i sol men då behöver den vattnas ofta, näringsrik och fuktig jord, ej väldränerat eftersom den då lätt torkar ut. Lösa lerjordar är att föredra.





Såråd: Så inne i mars-april, täck tunt. Gror efter 7-14 dagar vid 15-21 grader.

Tips: Den bildar små knölar som kan övervintras inomhus i svalt utrymme (jag har ej testat detta).

1 kommentar:

  1. Hejsan !!!
    Jag satt för några dagar sedan och skolade bl.a ett sextiotal Mimulusplantor i min bÄrså ( = inget skrivfel - där växer förutom humle,vildvin, krasse,bönor, syren, schersmin,clematis också vinbär och krusbär ...;)

    Har funderat var jag skall plantera ut gyckelplantorna, men tack vare dig vet jag nu...Lerjord har jag gott om så de kommer att få växa utanför köksträdgården ....
    Då får de åtminstone vatten regelbundet :)
    Fin blogg !!! Verkliga uppslagsverket :)

    Sommarhälsningar
    Marianne och hundarna

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.