"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 23 juni 2010

Stor Ormrot, Bistorta officinalis

Stor ormrot är en perenn som blommar med ljusrosa blommor. De sitter i täta blomax längst upp i stjälktopparna.
Breder ut sig där den trivs. Plantera den där den får sprida sig.
Jag är lite osäker på det latinska namnet. Jag har även sett Persicaria bistorta.
Höjd: 70-80 cm
Blommar: juni-aug
Läge: Sol-halvskugga, väldränerad jord.



Liten planta i april

Frö och fröhus


Såråd: Jag har inte sått min blomma men jag har läst att dom behöver kyla för att gro så jag skulle så i januari, ställa ut efter ett dygn inne. Sen får dom gro när värmen kommer. Har läst att dom kan vara rätt sega att få att gro.

2 kommentarer:

  1. Varför finns det så mycket namn på växter, just med ordet Orm, har riktig äkta fobi. Vågar inte ens söka hjälp för det. Men fina är växterna.
    Ha en trevlig Midsommarhelg
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för info om att dom behöver stratifieras. Har du nån aning om sådjup ? Tacksam !!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.