"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 27 maj 2010

Japansk vallmo "Pacino", Papaver miyabeanum

Japansk vallmo är en söt liten perenn vallmo. Den har ljusgula blommor.
Den självsår sig gärna!
Höjd: 15 cm
Blommar: maj-juni, på en del ställen står det att den blommar till sept men jag vet inte eftersom det är första året den blommar hos mig.
Läge: Trivs i fullt soliga lägen, vill ha väldränerad jord.


Frökapsel och frö

Såråd: Jag sådde i januari och ställde sen ut i kylan efter en dag inne. Täck fröerna med lite jord. Kan även gro i rumstemperatur men jag har inte testat det.
Gror sakta!

1 kommentar:

  1. Hej! Vilken härlig blog! Jag älskar trädgård och tycker om att så just perenner. Mycket roligare än att köpa färdiga plantor. Tack för bra information och inspiration! /Fliza

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.