"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 10 maj 2010

Honungslök, Nectaroscordum siculum

Honungslök är en mycket vacker och ståtlig lökväxt. Den blommar med klockformade blommor i grönt, lila och vitt på en hög stängel. Man köper den som lök och planterar den på hösten.
Blommorna bruka stå länge. Den har även en vacker fröställning. Kan behöva stöd för att hålla blomman upprätt. Den är också vacker som snittblomma.
Höjd: 90-120 cm
Blommar: maj-juni
Läge: sol-halvskugga, väldränerad jord.



De skruvade bladen!

Frö

Såråd: Jag har sått fröerna direkt när dom mognat men ännu har jag inte lyckats att få några nya plantor.
Så i kruka, täck med lite jord och låt den sen stå ute.

7 kommentarer:

  1. Hej :) jag har blommor som nyfunnet intresse och jag behöver mycket hjälp för att mina skyddslingar ska må bra. :) Jag har nyligen planterat honungslök och jag funderar på hur man ska gör med dem när de blommat färdigt för säsongen? När ser man att den blommat färdigt? Har även funderingar på hur jag ska göra för att min Amaryllis ska komma igen och växa, tror att jag gjorde lite fel med den sist. Mycket trevlig blogg :)den gillar dock inte min mailadress så du får den här i stället. Mvh Cecilia cecilia_anderzon@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Cecilia! Jag brukar inte göra något med honungslöken när den blommat över. Sen på våren tar jag bort de torra stänglarna och sen kommer det nytt. Amaryllisen brukar få stå ute under sommaren. Sen innan frosten kommer tar jag in den och ställer den mörkt och bladen får vissna ner. Kommer inte riktigt ihåg när jag brukar ta fram dom och plantera om dom men de brukar inte blomma till jul! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  3. Hej

    Jag undrar hur lavendel vill bo under vintern? Det är en Lavendula angustifolia och nu står den djupfryst och sntäckt på min trappa, är det ok eller går den inte att rädda nu? Mvh Cecilia

    SvaraRadera
  4. Hej Cecilia! Lavendula angustifolia är perenn men har du den i kruka så kan den vara svårare att få att överleva. Jag skulle försöka gräva ner den, med eller utan kruka! Går det inte att gräva ner den nu får du försöka skydda krukan med något ex frigolit. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag försöker hitta någon växt att plantera runt mina Hosta (funkia) för att hålla rådjur och hjort borta. Som det ser ut nu är nästa alla bladen uppätna och kvar står bara skaften. Gäller även mina kärleksört. Avbetade till halva sin höjd.
    Jag är kommit fram till att honungslök kanske skulle vara bra, djuren gillar ju inte lökväxter!? Förutsättningarna för den verkar stämma. Men nu undrar jag . . .
    Kommer den upp tillräckligt tidigt som blad, även om den blommar senare? Vissnar den ner för tidigt för att skydda?
    Eller har du förslag på någon växt som funkar bättre?
    Väntar tacksamt för svar gör Inger.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag försöker hitta någon växt att plantera runt mina Hosta (funkia) för att hålla rådjur och hjort borta. Som det ser ut nu är nästa alla bladen uppätna och kvar står bara skaften. Gäller även mina kärleksört. Avbetade till halva sin höjd.
    Jag är kommit fram till att honungslök kanske skulle vara bra, djuren gillar ju inte lökväxter!? Förutsättningarna för den verkar stämma. Men nu undrar jag . . .
    Kommer den upp tillräckligt tidigt som blad, även om den blommar senare? Vissnar den ner för tidigt för att skydda?
    Eller har du förslag på någon växt som funkar bättre?
    Väntar tacksamt för svar gör Inger.

    SvaraRadera
  7. Jag har sällan problem med rådjur men har läst att rådjur inte gillar den så honungslöken borde nog funka. Bladen kommer upp i början av maj,(ev i slutet av april, jag är lite osäker).
    Jag var ute och kollade på min honungslök nu och jag kan inte se några blad längre så jag vet inte när bladen vissnade bort. Men de torra blomstänglarna står kvar.
    Rådjur gillar ju inte påsk- och pingstliljor.
    Här finns en lista på växter rådjur inte gillar:
    http://www.funboplantskola.se/meny/tradgardsinfo/radjurres.htm
    Lycka till! Håller tummarna för att du ska överlista rådjuren!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.