"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 6 maj 2010

Scilla, Scilla sibirica

Scillan är en underbar vårblomma som gärna sprider sig där den trivs. Den sprider sig med sidolökar och frön.
Den har nickande blå blommor. Det svenska namnet är rysk blåstjärna. Det ska finnas en vit sort men den har jag inte.
Höjd: 10-20 cm
Blommar: April-maj
Läge: Den sprider sig hos mig i gräsmattan. Sätter man den i rabatten tar den gärna över! Verkar trivas bäst i soligt läge. Jag har läst att den ska trivas bäst i fuktig miljö i väldränerad jord. men hos mig växer den lite överallt!


Såråd: När fröerna har mognat på plantan samlar du in dom och sår dom där du vill ha dom. Jag har aldrig sått mina utan dom sprider sig själva!

1 kommentar:

  1. Tack för din sida. Har just köpt några påsar scillalökar på Gekås, nu ska jag ut och peta ner dem!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.